[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[Web Creator] [LMSOFT]
BeatyCzető.nl
Beaty Czető – Complex animals

Kracht, emotie, drama, vitaliteit. Het werk van Beaty Czető (Hongarije, 1958) doet denken aan “flamenco puro”. Een heftige dans in verf, houtskool, potlood of inkt. Een strijd op doek of papier. Beaty worstelt virtuoos met de materie. Zoals haar figuren, monumentaal en sterk, maar toch kwetsbaar, worstelen met hun eigen gevoelens en drijfveren. Beaty Czető “onthoofdt” de evolutie en laat onder het cerebrale en rationele de mens zien in zijn pure, weerloze, animale emotionaliteit. Het sterkst in haar recente “Humanims”, mensdieren die soms letterlijk kruipen op handen en voeten, bijna-klauwen.
Alles in het werk van Beaty Czető is spanning, conflict, pijn en een schreeuw om vrijheid. Daarin is zij, hoewel zij al meer dan twintig jaar in Nederland woont, Hongaarse gebleven. Het figuratieve, dat in Hongarije na 1956 “politiek correct”, dus verplicht was, en het abstracte zijn bij haar geen tegenpolen meer. Zij werkt altijd vanuit de tekening, de lijn, de figuur. Totdat daaruit een nieuwe, abstractere, maar altijd herkenbare compositie ontstaat. Vorm en inhoud zijn bij haar één. Elke lijn, beweging op het doek of papier is emotie. Elke beweging of houding, vaak verwrongen, van haar figuren, is een trefzekere uitdrukking van hun complexe emoties. In haar series is die gevoelsdynamiek nog beter te zien dan op haar afzonderlijke tekeningen en schilderijen.
Beaty Czető weet haar fascinatie door de bewegingen, houdingen en gebaren van de wonderbaarlijke machine die het menselijk lichaam is om te zetten in werk dat even fascinerend is en e-motion-eert.

Cornelis Pons,  journalist, musicus